Tulin todella iloiseksi kun poikani Luca (A.Coppernicus) lähetti mulle sähköpostitse kirjeen. Tässäpä nämä Lucan kuulumiset kaikkien iloksi.

"Hei Äiti ja Heidi. Kirjottelen tässä terveisiä Toholammilta. Hyvin olen pärjännyt ja minusta on tullut jo iso poika. Olen saanut paljon uusia kavereita. Tärkeimpänä tietysti perheeni, olen kirjaimellisesti hurmannut heistä jokaisen. Jopa aamu-uninen Simo tervehtii minua, kun heilutan häntääni iloisesti. Kissoja on kiva jahdata ja olen mestari väistelemään huitaisuja. En ole kova räkyttämään, mutta kun Olli-kissa sähisee ja huitoo tykkään vähän tai siis paljon härnätä sitä ja yleensä laitan kovan metelin päälle. Topi-collie sietää minua tiettyyn rajaan asti. Aika paljon saan häntä rytyyttää ennen kuin tulee varoitus ja sitten se ilkimys saattaa jopa puraista minua. Sitten menen äkkiä uikuttamaan jonkun tykö.

Olen myös kova poika touhuamaan omiani, eilen Hannan kumi meni palasiksi. Yhtenä aamuna Tiina tuli sisään niin olin levittänyt roskapussin siliviliksi ja sotku oli järkyttävä. Sain lahjaksi kumisen piipittävän kanan ja painoin sen kanssa menemään kuin päätön kana, oli matot vähän kasassa. Osaan aika hyvin käydä ulkona tarpeilla, pyytää ulos ja varsinkin sisälle silloin kuulostaa kuin pommikone olisi tulossa ei voi olla kuulematta. Olen kova nuuskimaan ja tutkimaan paikkoja, mutta hyvin olen pysynyt muitten koirien ja ihmisten lähettyvillä.

Tallissa lempipaikkani on heinäkasa, siellä tykkään möyriä ja piilottaa tavaroita ja vakoilla kissoja. En mä hevosia pelkää, mitä nyt hulluja. Kaikki ihmetteli miten kumman rohkea olen, oikeastaan liiankin rohkea, peräänkatottava. Olen mä kyllä eri poika vaikka itse sanonkin, navetan läpi kävelen muina miehinä ja kuin hölmöjä katson lehmiä että mitä siinä tuijotatte. No ei siinä ole kurkottamassa kuin noin sata turpaa, mutta mua ei vaivaa sitten pätkääkään, hyvä että viittin päätäni kääntää.

Voi kuinka olin innoissani, kun mentiin metsään. Juoksin kuin hölmö ja seurasin mitä Topi tekee, kävin jopa kastelemassa tassuni jääkylmään rantaveteen. Niin että älkää olko huolissanne tämä poika pärjää maailmalla ja olen täydellisesti kotiutunut tänne. Heidille terveisiä,että kasvatustyösi ei ole mennyt hukkaan tämmösten koirien kanssa.

Terveisiä meiltä kaikilta T: Luca perheineen

PS osaan jo istua ja antaa tassua."

On se vaan reipas jätkä ja äitinä olen ylpeä pikkumiehestä. Mä kyllä siedän hevosia mutta että sata lehmää, huhhuh, on siinä pojalla lauma!